دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
لينک دوستان
لوگوي همسنگران
طراح قالب
مرگ باهوش ترین زنده یاب حوادث سگ امداد و نجات هلال احمر آذربایجان شرقی که در 30 عملیات موفق به نجات جان انسان‌های گرفتار در زیر آوار و بهمن شده بود روز چهارشنبه بر اثر بیماری سرطان جان سپرد. دومان 11 ساله در زلزله مرداد ماه سال 91 در مناطق اهر، هریس و ورزقان توانست علاوه بر نجات افراد زیر آوار اجساد جان باختگان را نیز پیدا کند. یاشار شادپور امدادگر 38 ساله هلال احمر آذربایجان شرقی و مربی این سگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه زندگی با بیان اینکه دومان از‌نژاد «ژرمن شپرد» و جزو مشهورترین سگ‌های کار در بین سگ‌های پلیس و نگهبان است، گفت: دومان توله 45 روزه بود که به هلال احمر منتقل شد و من از 9 ماهگی آموزش او را آغاز کردم و در دوسالگی نیز موفق شد همه آموزش‌ها را فرا بگیرد. وی ادامه داد: پس از پایان آموزش‌ها با دعوت از هافمن مربی بین‌المللی صلیب سرخ ‌دوره‌های ویژه‌ای در ایران برگزار شد و من به همراه تمامی مربیان سگ‌های جست‌وجو و نجات جمعیت هلال احمر ایران، 4 سال زیر نظر ایشان دوره تخصصی مربیگری سگ‌ها را یاد گرفتیم و بعد از این مدت کارایی سگ‌ها بسیار بالا رفت. دومان به معنی مه کوهستان است و او یکی از سگ‌های منحصر به فرد در امداد و نجات بود که در بیش از 30 عملیات حضور داشت و در این عملیات‌ بیش از 50 مورد کشف افراد زنده زیر آوار و همچنین اجساد داشت. او بسیار باهوش بود و با کمترین خطا محل کسانی را که زیر آوار مانده بودند نشان می‌داد.این مربی امداد و نجات با بیان اینکه دومان، اولین سگی بود که توانست عملیات راپل و فرود در منطقه کوهستانی را انجام دهد، گفت: 14اردیبهشت 90 در منطقه بزگوش سراب بود که در اثر بهمن یک کوهنورد در حین صعود زیر برف مفقود شده بود. برای اولین بار در ایران و خاورمیانه در عملیات واقعی یک سگ توانست از ارتفاع 86 متری فرود آید و فرد مفقود شده را پیدا کند. مرداد سال 91 وقتی زلزله ورزقان و اهر اتفاق افتاد من در اداره بودم. چند روز قبل همراه با دومان از عملیات سیل زنجان بازگشته بودیم، فوراً برای عملیات امداد و نجات به منطقه ورزقان اعزام شدیم. اولین اعلام نیاز مربوط به روستای میرزالو بود. این روستا در 8کیلومتری ورزقان و در یک دره قرار داشت. وقتی وارد شدیم تیم‌های امدادگر آنجا بودند و به ما گفتند یک دختر و پسر 16 و 13 ساله همراه پسر 6 ساله‌ای زیر آوار مانده‌اند.آنها نمی‌دانستند که این سه نفر زیرکدام قسمت آوار هستند؛ هر لحظه ممکن بود در اثر پس لرزه بقیه ساختمان هم فرو ریزد. نزدیک یک دیوار متوجه شدم که دومان یک لحظه واکنش نشان داد و پارس کرد. سریع نگاه کردم دیدم سریکی از پسرها بیرون است. با کمک امدادگران این پسر 13 ساله را نجات دادیم. در ادامه دومان برخلاف جایی که مردم روستا ادعا می‌کردند دختر نوجوان و برادرش در آن قرار دارند نقطه دیگری را به ما نشان داد که با جست‌ و ‌جو در آن مکان اجساد آنها را پیدا کردیم. وی ادامه داد: دومان در بسیاری از مانورها شرکت داشت و در عملیات برون‌مرزی نیز امدادرسانی کرده بود. 11 سال همراه با او در عملیات‌ مختلف حضور داشتم و همه لحظاتی که در کنار او بودم پر از خاطره است. او کهنسال شده بود و سه هفته قبل به بیماری سرطان تهاجمی مبتلا شد و روز چهارشنبه جان باخت.