A0: 
دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

به گزارش خبرگزاری فارس از اسدآباد، گردنه اسدآباد، یکی از گردنه‌های پرپیچ و خم و صعب‌العبور استان همدان است که در ارتفاعات 2 هزار و 241 متری قرار گرفته است.

این گردنه یکی از راه‌های مواصلاتی همدان ـ کرمانشاه است که از سالیان بسیار دور شاهد تردد وسایل نقلیه مختلف سبک، سنگین و نیمه‌سنگینی بوده که گاه و بی‌گاه بر اثر سهل‌انگاری‌های افراد تصادفات زیادی به خود دیده است.

با توجه به آمار بالای تصادفات در این گردنه در سال 73 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای با نام شهید قدرتی ایجاد شد تا به‌عنوان پشتیبان مسافران و پناهگاهی برای استقرار درراه‌ماندگان باشد.

در دو پایگاه امدادی شهرستان 50 نفر امدادگر به‌صورت شیفتی و در هر 24 ساعت چهار نفر امدادگر مستقر هستند و خدمات مختلفی از جمله امدادرسانی‌ به‌موقع به آسیب‌دیدگان ناشی از تصادفات را ارائه می‌دهند.

این امدادگران بدون هیچ چشم‌داشتی به‌صورت داوطلبانه در مسیر کمک به همنوعان خود گام نهادند که نه نیازی به تعریف و تمجید دارند و نه انتظاری از کسی؛ چرا که آنان مردان روزهای سخت‌اند.

نقش امدادگران در جاده‌های پرحادثه‌ای همانند گردنه اسدآباد و در لحظاتی که تصادفی رخ داده و نفس‌های فرد حادثه‌دیده به شماره می‌افتد، بی‌بدیل است زیرا آنان برای ایجاد جریان طبیعی زندگی از جان خود می‌گذرند تا مبادا حادثه‌ای شوم، خانواده‌ای را عزادار کند.

به‌راستی این امدادگران سختکوش، فرشتگان نجاتی هستند که باید قدردان فعالیت آنان باشیم چراکه هر جا حادثه و خطری هست، امدادگران پیشتاز هستند.

امدادگران پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید قدرتی گردنه اسدآباد در طول سال فعالیت‌های مختلفی را دارند که در فصل زمستان بیشتر می‌شود و صد البته که آنان با این سرما دست و پنجه نرم کرده و با وجود گرمابخش خود دل‌ افراد بازمانده از تصادفات را به زندگی گرم می‌کنند.

در گفت‌وگویی با تعدادی از امدادگران هلال احمر اسدآباد، نبود امنیت شغلی و بیمه از جمله مشکلات خود دانستند و تنها لذت شغل سخت و پراسترس خود را به نجات جان انسان‌ها و مشاهده تمنای دعا و شکوفایی گل لبخند بر لبان خانواده‌ها بیان می‌کردند.

حمیدرضا رضایی یکی از امدادگران آرام، خوش‌اخلاق و فعال در عرصه امدادرسانی است که روحیه نوع‌دوستی در او آنقدر زیاد است که 10 سال به فعالیت‌ امدادی در پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهیدقدرتی گردنه اسدآباد پرداخته است.

وی با گذراندن آموزش‌های امدادی در مقطع مقدماتی، تکمیلی، تخصصی جاده‌، پیش‌بیمارستانی جزو امدادگران کادری جمعیت هلال احمر محسوب می‌شود.

این امدادگر انگیزه خود را برای فعالیت در عرصه امدادرسانی در جمعیت هلال احمر کمک به همنوعان بیان کرد و گفت: تنها افتخارم برای حضور داوطلبانه در جمعیت هلال احمر کمک و همدلی با افراد آسیب‌دیده در تصادفات و حادثه‌های مختلف بوده و بس.

وی به شعار امسال با عنوان «ملت و دولت، همدلی و همزبانی» اشاره کرد و گفت: تنها همدلی و همزبانی می‌تواند در زمان بروز حادثه‌ای ناگوار، افراد آسیب‌دیده و بازمانده‌ها را یاری کند.

رضایی صبوری، خوددار بودن، تواضع و فروتنی را از ویژگی‌های مهم یک امدادگر خواند و افزود: زمانی که حادثه‌ای رخ داده و یک امدادگر برای کمک به محل حادثه اعزام می‌شود، تنها صبوری و حفظ آرامش او در مقابل مشاهده یک حادثه تلخ موجب تقویت روحیه بازمانده و یا آسیب‌دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه روحیه امدادگر با مشاهده حوادث تلخ و ناگوار موجب خستگی و ضعف روحیه او می‌شود، گفت: امدادگری موفق خواهد بود که بتواند بر مشکلات روحی و روانی ناشی از بروز حوادث تلخ فائق آید.

این امدادگر یکی از مشکلات امدادگران را بیمه دانست و گفت: متأسفانه امدادگران تنها در زمان اعزام به محل حوادث بیمه می‌شوند، این در حالی است که در زمان‌های دیگر از داشتن بیمه محروم هستند.

وی یکی دیگر از مشکلات را استخدام امدادگران خواند و افزود: با وجودی که امدادگران فعالیت‌های چشمگیری را در زمان‌های مختلف برعهده دارند، اما از استخدام و بیمه دائمی بهره‌مند نیستند.

رضایی ادامه داد: اگر چاره‌ای اندیشیده شود که از حالت داوطلبانه بودن خارج و به صورت شرکتی و قراردادی استخدام شوند، به‌طور حتم رغبت امدادگران برای فعالیت مستمر بیشتر خواهد بود.

وی به خاطرات تلخ و شیرین خود در زمان حوادث اشاره کرد و گفت: بیشتر خاطرات ما با توجه به حرفه‌ای که داریم، تلخ بوده و تنها نجات افرادی آسیب‌دیده از یک حادثه برای ما خوشایند است.

یکی دیگر امدادگران هلال احمر اسدآباد که جوانی خوشرو، باروحیه شاد و شوخ‌‌طبع است، از فعالیت پنج ساله خود در این جمعیت می‌گوید و اینکه با معرفی یکی از همکلاس‌های دانشگاهی‌اش به‌صورت داوطلبانه وارد این عرصه شده است.

امید فرضی که پنج سالی است در عرصه امدادرسانی فعالیت کرده، به نبود امنیت شغلی در حرفه امدادگری و بیمه نشدن‌شان اشاره می‌کند.

وی روحیه قوی را از خصلت‌های مهم برای یک امدادگر دانست و گفت: یک امدادگر باید بی‌ریا، ایثارگر، صبور و باتجربه باشد.

فرضی از حادثه تصادفی تلخ در دو کیلومتری پایگاه امدادی گردنه اسدآباد در سال گذشته سخن می‌گوید که چطور دختر بچه‌ دو‌ساله‌ای بر اثر سهل‌انگاری پدر، زندگی‌اش پایان داده شد.

وی خاطره شیرین‌اش را نیز نجات یک راننده ماشین سنگین که بین صندلی و فرمان ماشین گیر کرده بود، دانست.

سرپرست جمعیت هلال احمر اسدآباد نیز اظهار کرد: خدمت‌رسانی به مردم به‌خصوص نیازمندان در مقاطع خاص یکی از اهداف مهم و دغدغه بنده بوده است.

احسان کاویانی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر یک مؤسسه عام‌المنفعه است که در کمک‌رسانی به مردم، محرومان و آسیب‌دیدگان نقش مهمی را ایفا می‌کند، افزود: همین امر موجب همکاری و تداوم فعالیت بنده در این سازمان شد.

وی نوعدوستی، صلح، مهرورزی، کمک به همنوعان، ایثار و فداکاری را از ویژگی‌های بارز داوطلبان و امدادگران سازمان جمعیت هلال احمر خواند.

سرپرست هلال احمر اسدآباد افزود: این ویژگی‌ها نشأت گرفته از آموزه‌های اسلام است که یک عامل مهم انگیزشی قوی برای داوطلبان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر در چند حوزه فعالیت می‌کند، گفت: این سازمان در حوزه  امور جوانان، داوطلبان و امدادگران فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد.

کاویانی تأکید کرد: سازمان امداد نجات با برگزاری دوره‌های تخصصی امداد و نجات در بخش‌های مختلف امدادجاده‌ای، امداد کوهستان، امداد هوایی، دریایی و بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص و تجهیزات به روز امداد و نجات فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در طی سال گذشته هفت دوره تخصصی امدادگری برگزار شده، افزود: در این دوره‌های آموزشی 276 نفر آموزش دیدند.

سرپرست هلال احمر اسدآباد با بیان اینکه چهار دوره تکمیلی امدادی نیز در سال گذشته برگزار شده، افزود: در این آموزش‌ها نیز 94 نفر شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه 103 نفر امدادگر و نجاتگر خانم و 103 نفر آقا در شهرستان فعال هستند، خاطرنشان کرد: 50 امدادگران آقا در دو پایگاه‌ شهیدقدرتی گردنه اسدآباد و شهید عمادی مسیر اسدآباد به سمت کنگاور فعالیت دارند.

کاویانی با بیان اینکه دو پایگاه ثابت و موقت در سطح شهرستان وجود دارد، گفت: 210 نفرروز امدادگر و 144 نفر روز داوطلب در طرح نوروزی امسال به کار گرفته شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌ و تلاش‌های امدادگران در پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید قدرتی گردنه اسدآباد، اظهار کرد: در این پایگاه هر روز 4 نفر امدادگر به‌صورت شیفتی فعالیت دارند.

سرپرست اداره جمعیت هلال احمر اسدآباد با اشاره به برگزاری 23 دوره آموزشی امداد و کمک‌های اولیه مقدماتی و 23 دوره آموزش مهارت‌های داوطلبی و شناخت حوادث و بلایا در سال‌ جاری، گفت: این دوره‌ها با هدف گسترش فرهنگ امدادی و تحقق شعار «هر خانواده یک امدادگر» انجام شد.

وی در ادامه به احداث و تکمیل ساختمان پایگاه شهید قدرتی در گردنه اسدآباد اشاره کرد و گفت: برای احداث و توسعه پایگاه امداد و نجات جاده‌ای گردنه 800 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

کاویانی به امکان اسکان اضطراری و موجودیت وسایل زیستی اولیه در این پایگاه اشاره کرد و افزود: پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید قدرتی گردنه اسدآباد، پشتیبانی برای مسافران و پناهگاهی برای استقرار در راه‌ماندگان گردنه مواصلاتی همدان ـ کرمانشاه به‌خصوص در فصل سرما است.

وی ادامه داد: با تغییر وضعیت جوی و ایجاد یخبندان در این گردنه، در راستای جلوگیری از وقوع هر گونه حوادث غیرمترقبه، هلال احمر اسدآباد با تمام امکانات خود به کمک درراه‌ماندگان و آسیب‌دیدگان ناشی از حوادث رانندگی می‌شتابد.

سرپرست هلال احمر اسدآباد به اجرای طرح توسعه این پایگاه در دو فاز اشاره کرد و یادآور شد: فاز نخست طرح در حال حاضر آغاز شده و تا اواسط سال آینده ادامه خواهد داشت و با اتمام فاز نخست، فاز دوم را اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در فاز نخست این طرح 400 میلیون تومان اعتبار تخصیص یافته، خاطرنشان کرد: برای تکمیل پروژه با اجرای فاز دوم، مابقی اعتبار نیز اختصاص خواهد یافت.

کاویانی گفت: در آینده‌ای نزدیک این پایگاه به یکی از مجهزترین و به‌روزترین پایگاه ها تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان سه آمبولانس وجود دارد که یکی از آن‌ها در پایگاه شهید قدرتی گردنه مستقر است.




برچسب‌ها:
[ 25 / 5 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1