دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

با گذشت حدود 89 سال از تصویب نخستین اساسنامه و تأسیس جمعیت هلال احمر (شیر و خورشید سرخ سابق)، این سازمان فراز و فرودهای بسیاری را تجربه كرده، به طوری كه هر تحول سیاسی و اجتماعی تأثیر مستقیم بر جمعیت هلال احمر گذاشته و 9 بار تاكنون اساسنامه آن با تصویب مجلس شورای ملی سابق و مجلس شورای اسلامی فعلی تغییر و تحول یافته است.

با وجود تمامی این تغییرات، جمعیت هلال احمر در 89 سال حیات خود، خدمات ارزنده‌ای را برای كشور به انجام رسانیده است و منشأ خیرات بسیاری بوده است، از لوله‌كشی شهر گرگان تا تأسیس كتابخانه و همچنین تأسیس نخستین بانك خون كشور، نخستین دانشكده پرستاری، نخستین مركز ارتوپدی فنی ، تأسیس 220مركز درمانی و بیمارستانی، تأسیس مركز تولید دارو و تجهیزات پزشكی تا تهیه و تولید چادر‌های امدادی و غیره، دوره پرافتخار در هشت سال دفاع مقدس بدون شك یكی دیگر از برگ‌های زرین خدمت‌رسانی این جمعیت بوده است. اما نباید به داشته‌ها بسنده كرد و چالش‌های پیشرو را نادیده گرفت، چراكه داشتن سازمانی پویا به واقع بینی در شناخت نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدید است.امروزه این سازمان عریض و طویل با چالش های جدی مواجه است و بایستی با حمایت دولت و حضور داوطلبان و جوانان این مرزو بوم برطرف گردد.مهمترین چالش جمعیت با داشتن 89 سال سابق فعالیت بشردوستانه عدم وجود یك برنامه مدون و منسجم است كه آمایش سرزمین نیز در این برنامه قرار دارد. در نیمه نخست دهه هشتاد برای نخستین بار تلاش جدی برای تدوین سند راهبردی و چشم انداز جمعیت هلال احمر آغاز شد و در نهایت سند پنج ساله جمعیت هلال احمر تدوین گردید. به رغم تصویب آن در شورای عالی جمعیت هلال احمر هرگز به عنوان یك سند راهبردی به مرحله اجرا درنیامد و با گذشت زمان نیز برنامه ها و اهداف و شرایط جمعیت تغییر كرد و آن سند از حیث اعتبار ساقط گردید. در حال حاضر یكی از اهم ملزومات جمعیت هلال احمر داشتن برنامه ای منسجم و جامع برای رشد و شكوفایی آن می باشد كه بایستی با در نظر گرفتن ملاحظات پدافندی انجام بپذیرد و تا آنجا كه مولفین در اطلاع می باشند این اقدام در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در حال انجام است. در ماده  3 آخرین ویرایش اساسنامه جمعیت هلال احمر وظایف و مأموریت‌های زیر تعریف شده است و بایستی آمایش سرزمین هلال احمر برای رسیدن به این اهداف حول محورهای ذیل تدوین گردد:

1 ـ ارایه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی مثل زلزله، سیل و غیره در داخل و خارج از کشور .

2 ـ ارایه کمک‌های اولیه در حوادث غیرمترقبه به وسیله امدادگران.

3 ـ برنامه ریزی و اقدام در راستای آمادگی مقابله با حوادث و سوانح و آموزش عمومی در این زمینه و تربیت کادر امدادی و نیروی انسانی مورد نیاز.

4 ـ ارسال کمک و اعزام عوامل امدادی و درمانی به سایر کشورها در صورت لزوم.

5 ـ کمک به امر توانبخشی و ارایه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آوارگان، پناهندگان مرضی و معلولین و ایجاد حس تعاون، تفاهم، دوستی و نیکوکاری بین مردم.

6ـ تلاش برای تسکین آلام بشری و کمک به امر سلامت و دفاع از ارزش‌های انسانی و کوشش در جهت برقراری دوستی و تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملتها.

7 ـ اداره امور جوانان جمعیت و توسعه مشارکت جوانان در تصمیم گیریها و فعالیت‌های مربوط به آنها و تربیت و آموزش جوانان مذکور به منظور آماده ساختن آنان در انجام خدمات امدادی و عام المنفعه.

8 ـ کمک به تهیه دارو و وسایل و تجهیزات پزشکی مورد نیاز مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی کشور با موافقت وزارت بهداشت و با همکاری هلال احمر و صلیب سرخ جهانی که عضو اتحادیه فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هستند.

همانطور كه گفته شد برای تدوین آمایش سرزمین در هر سازمانی ابتدا بایستی اهداف و وظایف و چشم انداز آن سازمان بررسی گردد و بعد از آنكه دانستیم به كجا می خواهیم برویم و به چه جایگاهی دست یابیم آنگاه برنامه ریزی و آمایش سازمان را تدوین می نمائیم. در اینجا لازم است به دو تعریف دیگر بپردازیم تا بتوانیم آمایش سرزمین را با برنامه ریزی استراتژیك و در كل با برنامه ریزی تمیز كنیم. برنامه ریزی فرآیندی است كه طی آن بهترین روش برای دخالت در وضع موجود جهت نیل به وضع مطلوب انتخاب و اجرا می گردد. در واقع برنامه ریزی فرآیندی دارای مراحل مشخص برای تولید یك خروجی مشخص در قالب یك سیستم هماهنگ می باشد. در برنامه ریزی ، شناخت ، تعیین اهداف، ارائه راه حل، ارزیابی راه حل های ارائه شده و در نهایت روش های اجرا، از جمله مراحل یك برنامه موفق می باشند. برنامه ریزی می تواند بر اساس مقتضیات زمان به مراتب بازنگری گشته و تغییرات عمده ای بنماید. تغییر در شرایط محیط، سیاست ها، نگرش ها، دیدگاه ها، ساختارها، نظام ها و ... عواملی هستند كه بر آرمان ها و اهداف برنامه ریزی تأثیر گذاشته و در نهایت باعث تغییر برنامه ریزی می گردند. در برنامه ریزی استراتژیك ، برنامه و سیاستی است كه سمت و سوی دیدگاه ها و جهت حركت سازمان را نشان دهد. در واقع برنامه‌ریزی استراتژیك نوعی برنامه‌ریزی است كه در آن استراتژی سازمان تعریف و تدوین می گردد و كوششی برای اتخاذ تصمیم های اساسی سازمان ها می باشد.

در متن سند چشم انداز افق 1404 خورشیدی (یك برنامه ریزی استراتژیك)كه در تاریخ 13 آبان 1382 توسط حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران به سران سه قوه ابلاغ گردید آمده است : " با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه‌ریزی شده و مدبرانه‌ی جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی‌، در چشم‌انداز بیست ساله، ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل . جامعه‌ی ایرانی در افق این چشم‌انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت: توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود، .... ، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره‌مندی از امنیت اجتماعی و قضایی. ... امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت. برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و ...." در این متن مشاهده می گردد كه در اولین ویژگی ایران 1404 احترام به كرامات انسان ها اشاره شده و در سومین ویژگی ایران 1404 مسأله ایمنی و امنیت مطرح گردیده است. پیشتر اهداف اساسنامه ای جمعیت هلال احمر ارائه شد و با تطبیق با تعابیر موجود در چشم انداز بیست ساله نظام جمهوری اسلامی به جایگاه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سال 1404 خورشیدی پی خواهیم برد. زمان در گذر است و اگر اندیشه نكرد و برنامه ریزی جامع و منسجمی ارائه نداد نمی توان آنگونه كه شایسته است در تحقق افق 1404 كوشش نمود. در تدوین آمایش سرزمین و برنامه استراتژیك جمعیت هلال احمر برای دستیابی به آنچه كه گفته شد، اسناد بالادستی را به ترتیب سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، سیاست‌های مصوب رهبری در خصوص پیشگیری و كاهش خطرات، اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، برنامه 5 ساله چهارم توسعه كشور ، استراتژی 2020 فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر، قانون تشكیل سازمان مدیریت بحران كشور و آئین‌نامه اجرایی مربوطه، سیاست‌های كلی برنامه پنجم توسعه كشور در چارچوب سند چشم‌انداز 20 ساله و آئین‌نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی می توان بیان نمود. البته ناگفته نماد درباره فرصت‌های جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران باید بیان نمود كه تجربه 89 ساله امداد و نجات، حضور پرتوان در حوادث بین‌المللی، برخورداری از حمایت‌های مردمی و امكان به كارگیری نیروهای داوطلب و اقبال عمومی از جمله فرصت‌ها برای جمعیت هلال‌احمر به شمار می‌روند كه بایستی در آمایش سرزمین و آمایش دفاعی این مجموعه و برنامه استراتژیك آن در نظر گرفته شوند.البته از تنوع و پراكندگی جغرافیای حوادث غیرمترقبه در كشور و شفاف نبودن ارتباطات سازمان‌های همكار و پشتیبان نباید غافل ماند و بایستی این موارد كلی را از جمله تهدیدات برای جمعیت هلال‌احمر دانست.

در مجمع عمومی سال 2009 میلادی فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر استراتژی 2020 به تصویب مجمع رسید. در این استراتژی ، اهداف راهبردی جمعیتهای ملی صلیب سرخ و هلال احمر برای ده سال آینده به شرح ذیل تعیین شده است:

"الف : نجات جان و حفاظت از اموال و سرمایه های افراد و بازسازی موثر پس از سوانح

ب : تامین زندگی سالم و ایمن تر برای افراد

ج : ترویج همبستگی اجتماعی و جلوگیری از خشونت و تقویت صلح"

در این استراتژی نیز تامین زندگی ایمن برای افراد و جلوگیری از خشونت و تقویت صلح كه از برنامه ها و اهداف پدافند غیرعامل می باشد اشاره شده است.در واقع آمایش سرزمین جمعیت های هلال احمر و صلیب سرخ بایستی به نحوی تدوین و گردآوری گردد كه تا سال 2020 میلادی و یا 1398خورشیدی تا آنجا كه امكان دارد بر امنیت افراد كوشش نمائیم و سعی بر دفاع از كرامات انسان ها در جغرافیای منطقه ایران و همچنین در سطح بین الملل داشته باشیم و این مسئله نه تنها در چشم انداز 1404 اشاره شده است بلكه ضرورت فعالیت های جمعیت هلال احمر نیز بر این امر حكم می نماید.

مدیریت در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی بسیار مهم و ضروری است به همین جهت مدیریت بحران در بخش امداد و نجات و ستاد حوادث غیر مترقبه و كمیته پدافند غیرعامل تعریف گردیده است. مهمترین عامل ارتقای مدیریت بحران توجه به پیشگیری و سرعت بخشی عملیات امداد رسانی و بازسازی است. لازمه این امر برنامه ریزی جامع بر مبنای استواری سازمان های امداد رسان در هنگام بروز سانحه می باشد. آمایش سرزمین با در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل برای حفظ حیات سازمانی و پاسخگویی مناسب حین وقوع بحران نیازمند در اختیار داشتن اطلاعات صحیح در زمینه های مربوطه می باشد. با این باور، اهمیت و كیفیت اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی و نرم افزاری و روش های جمع آوری و شناسایی این اطلاعات به خوبی روشن می گردد. با رشد و توسعه ی بی رویه شهرها و افزایش تهدیدات نظامی و خطرات سوانح طبیعی در حال حاضر، ضرورت توسعه مراكز امداد رسانی و پشتیبانی بیش از پیش آشكار گردیده و برای این توسعه كه بایستی توسعه ای هدفمند و اصولی باشد برنامه ریزی و داشتن طرح آمایش سرزمین الزامی است. در ابتدای تدوین آمایش سرزمین جمعیت هلال احمر بایستی با یك سری تعاریف آشنا گردید. زمانی كه تعاریف پایه برای تیم برنامه ریزی مشخص گردید و به تعبیری محققین و برنامه ریزان با هم، هم زبان گشتند در گام دوم شناسایی خطرات و حوادث احتمالی را دنبال خواهند نمود. در این مسیر سعی می گردد تا استان های مهم و حادثه خیز كشور از هر لحاظ، سیاسی، نظامی ، سوانح طبیعی ، سوانح جاده ای و ...، بر اساس نوع و اهیمت حادثه و البته نیاز منطقه ارزیابی و ساماندهی گردند. بعد از شناسایی خطرات پیش بینی شده ، بایستی آثار و تبعات احتمالی وقوع آنها بررسی و میزان اثرپذیری آن در حفظ جامعه تعیین و پیش بینی گردد. برخی از مسائل با پیشگیری و به گفته ای لحاظ نمودن اصول پدافند غیرعامل به صورت قابل ملاحظه ای رفع خواهد شد اما برای برخی دیگر برنامه ریزی پاسخ گویی آنی به سانحه بایستی تدوین گردد. با تعیین نوع پاسخ در ابتدا و در نظر گرفتن سناریوهای مختلف برای سانحه می توان برنامه ریزی جامعی برای سناریوهای محتمل تدوین نمود. لازمه این برنامه ریزی آن است كه واقع نگر بود و تنها به بحران های طبیعی ننگریست. در طول تاریخ بشریت همواره جنگ به عنوان یک پدیده تباه کننده ، گریبانگیر جوامع انسانی بوده و حیات و سلامت انسان ها را تهدید کرده است . بر طبق اطلاعات و آمار موجود از 3500 سال تاریخ تمدن بشر ، 3250 سال را جوامع بشری در جنگ و خونریزی بوده و تنها 250 سال در صلح زندگی کرده است و البته خسارات جانی و تلفات انسانی نیز هر ساله با ورود فناوری های نوین تسلیحاتی و نظامی افزایش یافته است .و در این جنگ ها فقط این نظامیان و جنگجویان نبوده اند كه آسیب دبده اند بلكه این جمعیت غیر نظامی است که به طور فزاینده ای قربانی جنگ ها شده اند و بیشترین خسارت ها را پرداخت كرده اند . اگر حمله غیرانسانی اسرائیل در لبنان و فلسطین به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و همچنین حملات بی رحمانه ی صدام به غیر نظامیان مناطق مسکونی و ترور غیر نظامیان شهر حلبچه عراق را از نظر بگذرانیم ، کارنامه ای سیاه از پایمال کردن حقوق بشر پیش رویمان باز می شود .

بر خلاف گذشته كه جنگ ها خارج از برج و دیوار شهر صورت می گرفت اكنون بیشترین خسارت ها متوجه غیر نظامیان شده است به طوری كه طبق آمار، جان باختگان غیرنظامی در جنگ ها به 90 درصد رسیده است. متاسفانه بانیان این همه جنایت كشورهایی هستند كه با زیرپاگذاشتن تمامی قوانین بین المللی و مقررات بشر دوستانه بین المللی ، همچنان به عنوان مدعیان صلح و بشر دوستی از هر گونه مجازات در امان اند . یکی از پدیده های ضد بشری و ضد صلح دوستی که در سال های اخیر به مراتب مشاهده شده است ، بمب گذاری و ترور در میان جمعیت غیر نظامی می باشد که صراحتاً بر اساس ماده 51 پروتکل اول الحاقی به کنوانسیون ژنو و ماده 13 دومین پروتکل الحاقی ممنوع شده است . نقض مکرر حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی اسرائیل در سرزمین های فلسطین و لبنان و ارتکاب جنایات صدام بعثی در جنگ تحمیلی هشت ساله ی عراق علیه ایران و ... از نمونه های بارز این اقدامات خلاف كنوانسیون های ژنو می باشد كه باعث تحمیل خسارت های فراوان مالی و جانی به غیرنظامیان شده است . بر طبق کنوانسیون های ژنو و پروتکل الحاقی که دولت ها را تشویق به کشاندن جنایتکاران به پیشگاه عدالت نموده و از تمام دولت ها می خواهد تا مرتکبین جنایات جنگی را از جمله مرتکبین حمله به افراد غیر نظامی را بر اساس اصل صلاحیت جهانی یا خود محاکمه نمایند و یا به دولت دیگری جهت محاکمه تحویل نمایند ، می توان گفت كه به طور مثال دولت و ملت فلسطین می توانند از اسرائیل به مراجع قضائی بین المللی شكایت نموده و آن ها را محاكمه نمایند اما به واقع آیا اینگونه شده است؟ آیا اسرائیل و آمریكا به عنوان دولت هایی كه بارها و بارها با دخالت در امور كشورها و اشغال سرزمین هایی چون عراق، افغانستان ، فلسطین و ... كه با جنگ و خونریزی و كشتر غیرنظامیان نیز همراه بوده است، چند بار در میز محاكمه دادگاه های جهانی محكوم گردیدند؟ از منظر حقوق بین الملل حمله به عراق بدون مجوز شورای امنیت به بهانه برقراری صلح و امنیت بین الملل مورخ 29 اسفند 82 صورت گرفته،در نتیجه تجاوز و جنایت جنگی محسوب می شود و توسل به زور ایالات متحده آمریكا مبین تخطی این دولت از قوانین پذیرفته شده بین المللی و كنوانسیون های چهرگانه ژنو می باشد كه تمامی دولت های عضو سازمان ملل آن را پذیرفته اند.با اشغال عراق توسط دولت آمریكا و عقد تفاهم نامه آتش بس با گروهك های تروریستی مورد حمایت صدام به معنای چیست؟ این که چطور است که گروهك های تروریستی عراق از کنوانسیون ژنو بهره مند میشوند ولی زندانیان گوانتانامو از آن محرومند تناقض بزرگی در نقض حقوق بشر در دولت های بزرگ نمی باشد؟ بایستی این مسئله را باور داشت كه پایبندی به مقررات مربوط به منشور ملل متحد است كه مشروعیت دولت ها را تعیین می کند .در حالی که چنانچه دولت ها به معاهدات بین المللی به درستی و بدون هیچگونه ملاحظات جانبدارانه عمل نمایند ، یکی از نیازهای مهم بشریت که صلح و امنیت و عدالت می باشد برآورده می شود در حالی كه در جهان حاضر اینگونه نیست و تبعیض های موجود در كشورهای دنیا حامل این پیام مهم است كه آنجا كه قوانین بین الملل به نفع دولت هاست عمل به آن الزامی می شود و همین قوانین بشردوستانه و صلح طلبانه سبب می گردد تا دولت های بزرگی چون آمریكا و انگلیس و اسرائیل به بهانه برقراری امنیت و صلح جهانی به كشورهایی با منابع عظیم ثروت همچون عراق حمله خواهند نمود. این گفته ها به معنای نقض حقوق بشر و نادیده گرفتن كنوانسیون های ژنو و الحاقیات آن نیست و بایستی همه ی دولت ها و ملت ها بر قوانین حقوق بشر تعهد داشته باشند اما نباید از این قوانین اینگونه تعبیر شود كه چون همه دولت ها این كنوانسیون ها را امضا نموده اند لذا نبایستی به مسئله پدافند غیرعامل بپردازیم. جنگ، پرچم سفید و علامت هلال احمر و صلیب سرخ و كنوانسیون های ژنو نمی شناسد و دولت های متخاصم هرگونه قانونی را برای دستیابی به اهدافشان پایمال خواهند كرد. در جنگ بین اسرائیل و لبنان در مرز غزه مشاهده شد که مدارس سازمان ملل مورد حمله اسرائیل قرار گرفت و اگرچه این مسئله از سوی مجامع بین المللی محکوم گردید اما برای نوار غزه جز ویرانی و کشت و کشتار چیزی حاصل نشد و دنیا ثابت کرده است این محکومیت های بین المللی نتیجه ای برای کشورهای مورد تهاجم نداشته است. امروز ثابت شده است انسان های ضعیف محكوم به فنا هستند و شاهد هستیم كه بارها و بارها تجمعات مختلفی در دفاع از كشته شدن نهنگ ها و پنگوئن ها بوده است و به نتیجه نیز رسیده است اما در دفاع از كودكان فلسطینی آیا اندیشیده اید كه این تجمعات چگونه بوده است و به چه نتیجه ای رسیده است؟

با این تفاسیر و شرحی كه گذشت بایستی به این نتیجه رسید كه لازمه دستیابی به افق ایران 1404 در راستای وظیفه ذاتی و اساسنامه ای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بایستی آمایش سرزمین تعریف و تدوین گردد. به منظور این برنامه طرح تدوین سند راهبردی جمعیت هلال احمر در سال 1388 در سازمان امداد و نجات آغاز گردید و در حال حاضر نیز این طرح در حال پیگیری می باشد. بعد از تدوین سند راهبردی كه روشن كننده اهداف و خواستگاه جمعیت هلال احمر برای افق 1404 می باشد می توان آمایش سرزمین جمعیت هلال احمر را با در نظر گرفتن ملاحظات پدافند غیرعامل تدوین و اجرا نمود. در اینجا اشاره ای مختصر به سند راهبردی جمعیت هلال احمر خواهیم داشت.

در بیانیه "ماموریت" این سند آمده است:‌ " جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در راستای پاسخگویی مناسب و ارتقاء بازدهی و ساماندهی حوادث و سوانح کشور با محوریت داوطلبانه ، غیرانتفاعی ، غیر سیاسی و غیر دولتی بودن ، با عضویت در فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و كمیته بین المللی صلیب سرخ، دارابودن پتانسیل دریافت کمکهای بشر دوستانه ازنهادهای ملی و بین الملل ، بهره مندی از اعتماد عمومی، سهولت در مبادلات و معماملات بین المللی و خارج از هر گونه تحریم های سیاسی و اقتصادی، دارا بودن پشتیبانی قوی عملیاتهای امدادی در راستای امداد ونجات جاده ای، کوهستان، ساحلی و دریا، هوایی و بلایای طبیعی و انسان ساز برای تامین رضایت کلیه ذینفعان تلاش کرده و با کاهش زمان حضور و خدمات رسانی به آسیب دیدگان ، نجات مصدومین با بهترین سطح کیفیت، ارتقاء سطح چابکی و تحرک پذیری بین اعضای داوطلب و پرسنل جمعیت هلال احمر، آموزش همگانی به مردم و خدمت به سازمانهای متقاضی ،حضوری موثر در حوادث و سوانح کشور در فضای بین المللی خواهد داشت و از طریق بکارگیری آخرین فناوری های بومی شده و کارآمد، با بیشترین بازدهی ،نقش موثری درایجادامنیت خاطر مردم ایفاء نماید."

در بیاینه‌ی "چشم انداز" این سند به مسئله آمادگی كامل در برابر سوانح و حوادث و دستیابی به جایگاه جامع ترین و كامل ترین سازمان امدادی در سطح فرا ملی و منحصر به فرد اشاره شده است كه بر اساس اسناد بالادستی مثل سند چشم انداز 1404، استراتژی 2020 فدراسیون بین المللی ، سیاست های كلی برنامه پنجم و اساسنامه جمعیت هلال احمر تهیه شده است. برای دستیابی به این جایگاه، آمایش سرزمین به ما می آموزد كه با چه ابزار و امكاناتی و از چه طریقی و در چه محدوده‌ی جغرافیایی بتوانیم به چشم انداز افق 1404 برسیم درحالی كه تمامی تهدیدات، قوت ها، فرصت ها و ضعف ها را شناسایی نموده و برای تمامی این مسیر برنامه های جامعی ارائه می دهد. در فصل های آتی به اصول پدافند غیرعامل اشاره می كنیم و خواهیم گفت كه چگونه بكارگیری ملاحظات پدافند غیرعامل دربرنامه ریزی ها و آمایش سرزمین سازمان ها و ارگان ها ما را برای حصول به نتیجه مورد نظر راهنمایی خواهد نمود.

منبع:وبلاگ دانشگران هلال




برچسب‌ها:
[ 14 / 4 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1