دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
آخرين مطالب
لينک دوستان
>
لوگوي همسنگران
طراح قالب

کارمندی که مایوس و دلسرد شده است قادر به ارائه قابلیت‌ها و توانایی‌های خود در کار و حرفه‌اش نخواهد بود. علاوه بر این می‌تواند سایر کارمندان را هم دلسرد نموده و کیفیت کارشان را کاهش دهد. مدیران و کارفرماها لازم است این کارمندان را شناسایی کرده و راهی برای بازگرداندن آنها به همان سطح کیفیت خوبی که پیشتر کار می‌کردند بیابند.

مترجم: مریم صدیق زنده
کارمندی که مایوس و دلسرد شده است قادر به ارائه قابلیت‌ها و توانایی‌های خود در کار و حرفه‌اش نخواهد بود. علاوه بر این می‌تواند سایر کارمندان را هم دلسرد نموده و کیفیت کارشان را کاهش دهد. مدیران و کارفرماها لازم است این کارمندان را شناسایی کرده و راهی برای بازگرداندن آنها به همان سطح کیفیت خوبی که پیشتر کار می‌کردند بیابند.
نحوه شناسایی کارمند افسرده
دلایل زیادی می‌تواند یک فرد را در محیط کار دلسرد و بی‌انگیزه کند. علائم بروز چنین حالتی، متنوع و زیاد است. در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم تا بتوانید افرادی را که در خطر ابتلا به افسردگی هستند شناسایی و یاری نمایید.
همیشه شکایت دارند که کارشان دیگر روحیه‌برانگیز و شادی‌بخش نیست.
در بگومگوهای کوچک، واکنش‌های شدید نشان می‌دهند و به آسانی عصبانی می‌شوند.
از خستگی همیشه شکایت دارند.
همیشه سوال می‌کنند کاری‌که انجام می‌دهند چه ارزشی دارد.
خمود و کسل هستند و اغلب اظهار می‌کنند که در موقع کار احساس پوچی و خلاء می‌کنند.
چرا یک کارمند کسل و بی‌انگیزه می‌شود؟
پس از اینکه کارمند دلسرد و بی‌انگیزه را شناسایی کردید و پیش از اینکه کمک موثری باشید باید علت دلسردی و بی‌انگیزه شدن را کشف نمایید.
در برخی موارد، مایل نیستند علت دلسردی خود را به رییس خود بگویند. پس مصر باشید و پی‌گیری کنید و یا در کشف علت، ابتکار داشته باشید. گاهی خودشان هم نمی‌دانند چرا دلسرد و بی‌انگیزه‌اند. معمولا سعی می‌کنند این موضوع را مخفی کنند.
چند راه مختلف برای کشف علت دلسردی
از خود فرد سوال کنید. سعی کنید در یک زمان آرام و بدور از سروصداهای محیط کار سوال کنید. موضوع را بین خودتان فقط مطرح کنید.
در حالی‌که نظرات فرد در مورد کارش مطرح می‌شود به‌دقت گوش کنید. سعی کنید علت را از میان کلماتی که می‌گوید کشف کنید. به نوع کلماتی که به‌کار می‌برد اهمیت ندهید. دقیقا منظور جمله را متوجه شوید.
از همکاران کارمند مورد نظر سوال کنید. سایر کارمندان شاید بیش از شما حواسشان به شرایط و دلایل جمع باشد.
از قسمت منابع انسانی در اداره خود بخواهید وارد عمل شوند. شاید یک شخص سوم که بی‌طرف باشد برای کارمند موردنظر مورد اعتمادش باشد و بهتر ارتباط برقرار کند.
در برخی موارد که موضوع جدی‌تر است، کارمند بی‌انگیزه را به کارگزینی ارجاع دهید.
کمک به کارمند دلسرد و بی‌انگیزه
علت دلسردی فرد ممکن است خستگی بیش از اندازه باشد. ممکن است از عدم‌اعتماد و اطمینان در محیط کار باشد. شاید علت دلسردی خارج از محیط کار باشد و ساعت‌های حضور در محیط کار را هم تحت‌تاثیر قرار داده است. علت دلسردی می‌تواند شما را در اقدام به کمک یاری نماید. چند پیشنهاد در زیر ارائه شده است:
اگر بیش از اندازه خسته شده است و شما نمی‌توانید حجم کار را تغییر دهید، سعی کنید در نوع کار تنوع ایجاد کنید. وظایف متنوع به وی محول کنید و نحوه عمل را به عهده خودش بگذارید.
تشویقشان کنید با شما حرف بزنند. این کار به آنها انگیزه می‌دهد. احساس امنیت، یاس و ناامیدیشان را کم می‌کند. در بازسازی اعتماد و اطمینان کمکشان می‌کند.
در صورتی که نیاز به کمک تخصصی باشد از ارجاع به کارگزینی نترسید. وظیفه شما حفظ قابلیت‌ها و فعالیت‌ها است.
اجتناب از کارمندان بی‌انگیزه و افسرده
به جای کشف پرسنل بی‌انگیزه و یا کشف علت دلسردی و پس از آن کمک به رفع مشکل افسردگی، ترجیحا سعی کنید تا حد امکان از به‌کارگیری این گونه افراد خودداری کنید. چند پیشنهاد موثر در کاهش افسردگی و دلزدگی کارمندان در زیر آمده است:
سعی کنید برایشان انگیزه ایجاد کنید. در این صورت دچار دلزدگی و افسردگی در محیط کار نخواهند شد.
به راحتی و به‌طور مستقیم با پرسنل ارتباط برقرار کنید. زمینه‌ای ایجاد کنید تا پرسنل متوجه اهمیت کار و وظیفه‌ای که انجام می‌دهند و تاثیر مستقیم عملکردشان در موفقیت اداره یا شرکت را بدانند.
گوش شنوا داشته باشید. به آنچه کارمندان می‌گویند و آنچه نمی‌خواهند بگویند دقت کنید. به حرف‌هایی که در مورد یکدیگر، در مورد کار و در مورد شرکت‌ می‌گویند گوش کنید. به آنها نشان دهید که نظراتشان اهمیت دارد و در حد توانتان رسیدگی خواهید کرد.
از دفتر کار خود خارج شوید و گردشی در اطراف محیط کار داشته باشید. بهترین راه پیشگیری از دلزدگی و افسردگی این است که در میان پرسنل حضور داشته باشید. بله، مسلما شما گرفتارید و کارهای زیادی در دفتر کارتان وجود دارد که باید انجام دهید. اما زمانی را که بین کارمندانتان می‌گذرانید باعث می شود از صرف وقت در حل مشکل افسردگی و دلزدگی در امان باشید.
حرف آخر
برای پیشگیری از افسردگی و دلزدگی پرسنل کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. اما به طور صد در صد نمی‌توان آن را از بین برد. با این حال، علائم و نشانه‌ها را بشناسید و سریع اقدام به رفع آن نمایید. این کار هم به نفع کارمند موردنظر و هم به سود سایر اعضاء تیم در محیط کار خواهد بود.

 

منبع خبر:روزنامه دنیای اقتصاد

 




برچسب‌ها:
[ 11 / 2 / 1394برچسب:, ] [ ] [ دانشگران شهرستان سرباز ]

درباره وبلاگ

دانشگران طرح تحول شهرستان سرباز
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 366
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1